söndag 2 november 2014

siffror, vikt och kalorier

Ursäkta min frånvaro, har varit i Värnamo i helgen och njutit av familj, hundar, promenader, godis och mat! Sköööönt!

Idag har jag tagit beslutet att sluta med kostschemat jag har hållet på med i snart två månader! Jag är meganöjd med det då det faktiskt har gjort att jag äter mer vilket mitt problem har varit från allra första början! MEN siffror, vikt och kalorier har gjort mig helt besatt! 
Innan jag fick mitt kostschema gjort av Maria räknade jag var enda liten kalori, och låg jag på ett överskott någon dag gick jag ut och gick så att jag förbrände det! Jag skulle helst ligga på -500 kcal varje dag för att finna ro i kroppen annars fick jag ofta ångest att jag ätit för mycket, även fast jag fick i mej MAX 1500 kcal på en dag!
När jag började kostschemat va tanken att jag skulle äta mer, det var syftet med hela grejen och det har jag lyckats med! Jag äter mer och jag orkar träna på en helt annan nivå men, jag har insett att mitt psyke inte mår så bra! Allt som kretsar i mitt huvud är siffror, vägd mat och längtan efter att finna en balans och ett välmående! Personligen mår inte jag bra av att hela tiden tänka på vad jag stoppar i mej, väga varenda litet g av kycklingfilén och mäts varenda dl av yoghurten till frukost! Det gör mej galen!!
Det är ett stort steg för mej att släppa detta, det känns som att jag släpper tyglarna helt genom att inte väga min mat eller räkna kalorier, men jag tror det är vad min kropp behöver!
Jag tror min kropp behöver äta hälsosam, varierad mat utan att veta mängd eller vikt, jag tror att min kropp behöver leva utan att räkna kalorier! 

Allt jag vill nu är att hitta en balans där mat och träning är hälsosamt, roligt och helt underbart! Inga siffror och ingen vikt! Jag letar efter den känslan, wellness for me! Balansen mellan träning och kost, nyttigt och onyttigt och balansen att man faktiskt bara lever en gång och man borde njuta till fullo!

För mig kommer det bli en challenge, det vet jag! Men jag hoppas att när den svåraste tiden är över, har jag funnit balansen som jag trivs med!

Hur gör ni för att hitta en hälsosam balans mellan mat och träning? Räknar ni kalorier eller går på kostscheman?

kram! 

4 kommentarer:

  1. Vilket verkligt och VIKTIGT inlägg - att våga se sanningen och göra något. Själv kör jag en variant på kosten jag fick , för att det ska funka för mig. Å sen jobbar jag på att tänka att de kommer inte över en natt - sämsta tålamodet i världen och vill gärna se resultat direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är ju så olika! Mitt kostschema har verkligen hjälpt mig att äta mer, MEN allt siffertänkande gör mej knäpp i huvudet! Jag hoppas på att kunna nå mina mål utan

      Radera
    2. Att kunna träna och äta hälsosamt utan att fundera så mycket! 😍

      Radera
  2. Detta är det bästa inlägget som jag läst på väldigt länge! Du är så fruktansvärt grym som faktiskt vågar satsa! Heja dig!

    SvaraRadera